Het “waarom” van het onderwijs
Volgens mij is het vormen van de leerlingen de belangrijkste
taak van de leerkracht. Enerzijds moet je natuurlijk trachten om de nodige
vakkennis bij te brengen maar wat nog belangrijker is, is het
deel wat ik hierna vakoverschrijdend noem . In het onderwijs kan het één niet zonder het ander, het
is zo dat we komen tot verschillende delen (bakstenen) die tot een geheel leiden (muur).
Het waarom
van het onderwijs wordt volgens mij duidelijk op deze photo. De bedoeling is om
van de verschillende elementen een stevig geheel te maken. We moeten trachten
de leerlingen te vormen tot een stevig persoon die ook in de dingen waar hij
minder goed in is zijn mannetje kan staan.
Enerzijds
is er de
kennisoverdracht van een vak wat eerder gezien wordt als de economische kant.
Dit kan op heel veel verschillende manieren gebeuren, het klassieke doceren,
gesprekken, groepswerken, samenwerken, video’s bespreken, verhandelingen
schrijven, .... Je moet trachten te diversifieren in het onderwijs teneinde de
leerlingen te laten kennismaken met alle manieren. Bepaalde zaken zullen hun
meer liggen dan andere maar ze moeten alles leren zo hebben ze meer
vaardigheden voor later.
Anderzijds is er ook het vakoverschrijdende
aspect zoals het leren respect hebben voor anderen, het leren verdedigen van
een mening, het kunnen samenwerken, het leren vertrouwen hebben in zichzelf,
het contact met de medeleerlingen .... Je moet trachten de leerlingen op te voeden tot
actieve, verantwoordelijke burgers in onze maatschappij door hen maximale
ontplooiingskansen te bieden en te leiden naar zelfrealisatie.
Dit zijn allemaal elementen waar je als leraar aan moet
werken. Zo kan je elk onderdeel hiervan zien als een steen die je goed moet plaatsen
en zo kom je tot een stevige muur. Weliswaar zijn niet alle stenen gelijk wat wil zeggen dat er dingen zijn
die je beter kan dan andere maar het onderwijs zorgt ervoor dat ze allemaal stevig
genoeg zijn. De bedoeling van het onderwijs is om leerlingen te vormen naar hun
verdere leven toe en dit doen we door hen een stevige basis te geven op alle
vlak.
Commentaar
op deze post
Ik heb twee
kenmerken gekozen die in zekere zin overlappend zijn. Enerzijds betrokkenheid
en anderzijds openheid. Zoals Simon Sinek stelt is technologie
belangrijk en een goede zaak maar de menselijke relaties blijven het
belangrijkste, het zijn zij die zorgen voor vertrouwen. Daarom juist vind ik deze twee kenmerken belangrijk. Je leerlingen
moeten vertrouwen kunnen hebben in jou en jij moet ervoor kunnen zorgen dat ze
zelfvertrouwen hebben.
Betrokkenheid, ik voel me betrokken bij de
leerlingen, de leerkrachten en de school. Hier gaat het vooral over de
betrokkenheid bij leerlingen die vooral tot uiting komt in het
vakoverschrijdende aspect. Er steeds
zijn voor de leerlingen ook buiten de lesuren
en met problemen los van het vak. De leerlingen bijstaan in hun algemene
vorming. Vb ervoor proberen zorgen dat iedereen vertrouwen heeft in zichzelf.
Dit kan ook in het deel kennisoverdracht door te zorgen voor afwisseling in de
lessen zodat we aan de 4 leerstijlen van Kolb tegemoetkomen zodat iedereeen
dingen zal doen waar hij goed in is, wat alleen maar goed kan zijn voor hun
zelfvertrouwen.
Ook openheid
vind ik belangrijk, ik zal openstaan voor de vele verschillen die zich voordoen
bij de leerlingen. Ik zal niet gefixeerd zijn op mijn eigen leerstijl maar me
aanpassen al naargelang de samenstelling van de klas. Ook naast leerstijlen
vind ik de persoonlijke situatie van leerlingen heel belangrijk. Als leerlingen
willen praten sta ik daar altijd voor open en indien ik denk dat het nodig is
zal ik ze indirect uitnodigen hun situatie met mij te delen teneinde te zien of
we er iets aan kunnen doen. Ik ben altijd bereid van vb met ouders te praten
als de problemen zich daar bevinden of vb het terbeschikking stellen van een computer
op school van iemand uit een kansarm gezin die thuis geen computer heeft. Ik
zal steeds trachten een oplossing te vinden. Vaak is luisteren alleen al een
halve oplossing van het probleem.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten