maandag 23 september 2013

Het "waarom" van het onderwijs.

Het “waarom” van het onderwijs

Volgens mij is het vormen van de leerlingen de belangrijkste taak van de leerkracht. Enerzijds moet je natuurlijk trachten om de nodige vakkennis bij te brengen maar wat nog belangrijker is,  is het  deel wat ik hierna vakoverschrijdend noem . In het onderwijs kan het één niet zonder het ander, het is zo dat we komen tot verschillende delen (bakstenen) die tot een geheel leiden (muur).


http://us.123rf.com/400wm/400/400/pzaxe/pzaxe1206/pzaxe120600018/13897688-de-muur-van-natuursteen--natuurlijke-achtergrond.jpg

Het waarom van het onderwijs wordt volgens mij duidelijk op deze photo. De bedoeling is om van de verschillende elementen een stevig geheel te maken. We moeten trachten de leerlingen te vormen tot een stevig persoon die ook in de dingen waar hij minder goed in is zijn mannetje kan staan.

Enerzijds is er de kennisoverdracht van een vak wat eerder gezien wordt als de economische kant. Dit kan op heel veel verschillende manieren gebeuren, het klassieke doceren, gesprekken, groepswerken, samenwerken, video’s bespreken, verhandelingen schrijven, .... Je moet trachten te diversifieren in het onderwijs teneinde de leerlingen te laten kennismaken met alle manieren. Bepaalde zaken zullen hun meer liggen dan andere maar ze moeten alles leren zo hebben ze meer vaardigheden voor later.
Anderzijds is er ook het vakoverschrijdende aspect zoals het leren respect hebben voor anderen, het leren verdedigen van een mening, het kunnen samenwerken, het leren vertrouwen hebben in zichzelf, het contact met de medeleerlingen ....  Je moet trachten de leerlingen op te voeden tot actieve, verantwoordelijke burgers in onze maatschappij door hen maximale ontplooiingskansen te bieden en te leiden naar zelfrealisatie.

Dit zijn allemaal elementen waar je als leraar aan moet werken. Zo kan je elk onderdeel hiervan zien als een steen die je goed moet plaatsen en zo kom je tot een stevige muur. Weliswaar zijn niet alle stenen gelijk wat wil zeggen dat er dingen zijn die je beter kan dan andere maar het onderwijs zorgt ervoor dat ze allemaal stevig genoeg zijn. De bedoeling van het onderwijs is om leerlingen te vormen naar hun verdere leven toe en dit doen we door hen een stevige basis te geven op alle vlak.

Commentaar op deze post

Ik heb twee kenmerken gekozen die in zekere zin overlappend zijn. Enerzijds betrokkenheid en anderzijds openheid. Zoals Simon Sinek stelt is technologie belangrijk en een goede zaak maar de menselijke relaties blijven het belangrijkste, het zijn zij die zorgen voor vertrouwen. Daarom juist vind ik deze twee kenmerken belangrijk. Je leerlingen moeten vertrouwen kunnen hebben in jou en jij moet ervoor kunnen zorgen dat ze zelfvertrouwen hebben.


Betrokkenheid, ik voel me betrokken bij de leerlingen, de leerkrachten en de school. Hier gaat het vooral over de betrokkenheid bij leerlingen die vooral tot uiting komt in het vakoverschrijdende aspect.  Er steeds zijn voor de leerlingen ook buiten de lesuren  en met problemen los van het vak. De leerlingen bijstaan in hun algemene vorming. Vb ervoor proberen zorgen dat iedereen vertrouwen heeft in zichzelf. Dit kan ook in het deel kennisoverdracht door te zorgen voor afwisseling in de lessen zodat we aan de 4 leerstijlen van Kolb tegemoetkomen zodat iedereeen dingen zal doen waar hij goed in is, wat alleen maar goed kan zijn voor hun zelfvertrouwen.


Ook openheid vind ik belangrijk, ik zal openstaan voor de vele verschillen die zich voordoen bij de leerlingen. Ik zal niet gefixeerd zijn op mijn eigen leerstijl maar me aanpassen al naargelang de samenstelling van de klas. Ook naast leerstijlen vind ik de persoonlijke situatie van leerlingen heel belangrijk. Als leerlingen willen praten sta ik daar altijd voor open en indien ik denk dat het nodig is zal ik ze indirect uitnodigen hun situatie met mij te delen teneinde te zien of we er iets aan kunnen doen. Ik ben altijd bereid van vb met ouders te praten als de problemen zich daar bevinden of vb het terbeschikking stellen van een computer op school van iemand uit een kansarm gezin die thuis geen computer heeft. Ik zal steeds trachten een oplossing te vinden. Vaak is luisteren alleen al een halve oplossing van het probleem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten