maandag 25 november 2013

impressie: samenwerking

Meestal is het zo dat je koning bent in je eigen klaslokaal maar het kan interessant zijn om andere leerkrachten erbij te betrekken. Vaak zijn meerdere leerkrachten betrokken bij hetzelfde onderwerp. Het is zelden dat er een dergelijke vrijblijvende samenwerking plaatsvindt. Ik heb contact gehad met een leerkracht geschiedenis die de leerkracht filosofie van de klas ook effectief heeft uitgenodigd om het onderwerp samen te behandelen. Het was een onderwerp dat van groot belang was voor beide vakken. Het gaat over hetzelfde onderwerp maar het wordt vanuit een verschillend opzicht bekeken.
Dit maakt het voor de leerlingen des te interessanter en ze zien de linken tussen de verschillende vakken. Normaal zien ze dat niet, ze hebben verschillende vakken waar ze een examen moeten voor afleggen en dat is het, maar op deze manier zien ze de verbanden wat hun interesse kan wekken. In Frankrijk is er geen enkele samenwerking tussen de verschillende leerkrachten voorzien en indien het gebeurt, is het op vrijwillige basis. Door de meeste leerkrachten wordt het slecht aanvaard dat een ander in zijn les aanwezig is omdat hij zich dan geviseerd voelt. Het uitwisselen van ervaringen met een bepaalde klas gebeurt natuurlijk wel veel in de koffiepauze maar zoals hier een intensieve vorm van samenwerken is zeldzaam.

http://www.canonberoepsonderwijs.nl/_images/user/tsr_05_samenwerking_small.jpg

1 opmerking:

  1. Lieve, dit is opnieuw een interessant gegeven. Wil je eens bekijken of dit bij startende lesgevers anders is. Hebben ze meer de natuurlijke houding naar samenwerken?

    BeantwoordenVerwijderen