Meestal is het zo dat je koning bent in je eigen klaslokaal maar het kan
interessant zijn om andere leerkrachten erbij te betrekken. Vaak zijn meerdere
leerkrachten betrokken bij hetzelfde onderwerp. Het is zelden dat er een
dergelijke vrijblijvende samenwerking plaatsvindt. Ik heb contact gehad met een
leerkracht geschiedenis die de leerkracht filosofie van de klas ook effectief
heeft uitgenodigd om het onderwerp samen te behandelen. Het was een onderwerp dat
van groot belang was voor beide vakken. Het gaat over hetzelfde onderwerp maar
het wordt vanuit een verschillend opzicht bekeken.
Dit maakt het voor de leerlingen des te interessanter en ze zien de linken
tussen de verschillende vakken. Normaal zien ze dat niet, ze hebben
verschillende vakken waar ze een examen moeten voor afleggen en dat is het,
maar op deze manier zien ze de verbanden wat hun interesse kan wekken. In
Frankrijk is er geen enkele samenwerking tussen de verschillende leerkrachten
voorzien en indien het gebeurt, is het op vrijwillige basis. Door de meeste
leerkrachten wordt het slecht aanvaard dat een ander in zijn les aanwezig is
omdat hij zich dan geviseerd voelt. Het uitwisselen van ervaringen met een
bepaalde klas gebeurt natuurlijk wel veel in de koffiepauze maar zoals hier een
intensieve vorm van samenwerken is zeldzaam.
http://www.canonberoepsonderwijs.nl/_images/user/tsr_05_samenwerking_small.jpg
Lieve, dit is opnieuw een interessant gegeven. Wil je eens bekijken of dit bij startende lesgevers anders is. Hebben ze meer de natuurlijke houding naar samenwerken?
BeantwoordenVerwijderen