woensdag 27 november 2013

Het Franse systeem

Hier volgt een schets over de situatie van het onderwijs in Frankrijk om alles wat beter te kunnen plaatsen. Er is immers een groot verschil met het Vlaams onderwijs.

Het Franse onderwijssysteem bestaat uit:
4 jaar kleuteronderwijs (2-6)
5 jaar lager onderwijs (6-11)
7 jaar secundair onderwijs waarvan (11-18)
* 4 op collège (11-15) en deze cyclus wordt afgerond met het “brevet” 
* 3 in een lyceum. (15-18) en deze cyclus wordt afgerond met de “bac”

In Frankrijk bestaan er openbare en privé scholen. Ik volg mijn inleefstage in een privé school. De basis van de school is katholiek maar er wordt geen godsdienst gegeven op school aangezien in Frankrijk het onderwijs neutraal moet zijn. De leerlingen die in het lyceum komen zijn afkomstig uit verschillende colleges, dus niet iedereen kent elkaar. Het is de school zelf die een selectie maakt en bepaalt welke leerlingen ze zal aanvaarden. Er wordt de voorkeur gegeven aan bepaalde colleges. De lyceums hebben grote schrik dat indien niet ongeveer iedereen slaagt voor de “bac” ze een slechte naam gaan krijgen, vandaar dat er een strenge, niet altijd rechtvaardige, selectie is. Bepaalde leerlingen worden aanvaard omdat ze de zoon of dochter zijn van. Anderen worden geweigerd op basis van hun afkomst, zonder dat evenwel expliciet te stellen want dat zou onwettig zijn.



Voor het tweede jaar in het lyceum (bij ons vijfde jaar)
« Les quatre grands genres littéraires (roman, théâtre, poésie, écrits d'argumentation) sont étudiés à différents moments de l'histoire littéraire, entre les XVIIe et XXe siècles, à travers des groupements de textes et des œuvres complètes. En vue des épreuves du baccalauréat, la pratique du commentaire de texte (écrit et oral) et de l’écriture d’invention est approfondie, et la dissertation littéraire est abordée. »

en voor het eerste jaar in het lyceum (bij ons zesde jaar)
« Les grandes finalités de l’enseignement de français sont, en continuité avec la classe de seconde : la constitution d’une culture littéraire et artistique (fondée notamment sur des repères historiques), le développement d’une conscience esthétique, la formation du jugement et de l’esprit critique. Les quatre objets d’étude croisent une approche historique et une approche générique de la littérature : ainsi, le programme couvre les quatre genres majeurs – roman, théâtre, poésie, littérature d’idée – et l’ensemble de l’histoire de la littérature française, du Moyen Âge à la période contemporaine. »
Dit is het enige wat leerkrachten hebben, naast deze eindtermen zijn er geen leerplandoelen zoals bij ons en er worden ook geen lesdoelen bepaald. Het is de leerkracht die de tijd indeelt en alles moet zien aangezien het eindexamen “bac” al deze elementen zal bevatten


De “bac” wordt nationaal bepaald en is voor alle leerlingen in gans Frankrijk hetzelfde. Het wordt verbeterd door leerkrachten van een andere school en ook het mondeling examen wordt afgenomen door de leerkrachten van een andere school. Dit alles om te zorgen dat het objectief verloopt. In de eerste twee jaren van het lyceum worden geen examens afgenomen. Het is pas na drie jaar dat het examen wordt afgenomen betreffende de leerstof van de drie jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten