maandag 25 november 2013

impressie: klacht ouders


De leerkracht vertelde me over een probleem met een leerling die teveel praatte tijdens de les en bijgevolg stoorde. Ze kreeg een opmerking van de leerkracht. De ouders gingen naar de directie met een klacht, de directie koos de kant van de leerkracht en gaf de keuze aan de leerling: of ze bleef in de klas of ze veranderde van school.
De klachten tegenover leerkrachten komen hoe langer hoe meer voor. Het is vaak zo, dat in tegenstelling tot mijn voorbeeld, de kant van de leerling wordt gekozen door de directie. Wat heel frustrerend kan zijn voor de leerkrachten die het gevoel hebben dat de directie niet objectief oordeelt en automatisch de kant van de leerling, ouders kiest. In mijn geval was het een leerkracht die al heel lang les gaf en een hele goede naam heeft dus werden de woorden van de ouders en van de leerling in twijfel getrokken door de directie.


Vaak heb je als leerkracht het gevoel dat je hun tegenstander bent in plaats van hun bondgenoot. Hun oordeel wordt enkel bepaald door wat hun zoon of dochter hen vertelde. Het is een moeilijke positie voor de directie om daar juist op te reageren zonder een van beide partijen te bruuskeren, zeker indien de klacht irreƫel lijkt. Het is niet eenvoudig om deze lastige gesprekken op een effectieve manier te kunnen behandelen. Anderzijds kan de onredelijkheid van de klachten een invloed hebben op de leerkracht die niet langer in staat is om constructief te communiceren. De klacht kan zorgen dat je kwaad of verdrietig wordt maar anderzijds lokt ze ook de frustratie en de ontevredenheid van leerkrachten uit.



1 opmerking:

  1. Beste Lieve
    Wat je hier neerpent, is een situatie die zich vaak ook in Vlaanderen voordoet. Het is belangrijk voor een lesgever dat hij de steun van de directie krijgt. Dit vraagt moed - maar het welbevinden van een leraar is belangrijk

    BeantwoordenVerwijderen