Ook hier blijkt weer eens de onenigheid tussen de
verschillende politieke partijen !
Nochtans is
het een thema wat voor iedereen belangrijk is en de partijpolitiek overstijgt. Ik
kan niet begrijpen dat voor een
belangrijke beslissing als deze, de politieke onenigheden weer de kop opsteken.
Kunnen ze dan nooit samenwerken? Ze willen toch allemaal het beste voor onze
leerlingen. Het masterplan zoals het
nu voorligt, biedt perspectieven, maar vraagt dat er met zin voor
verantwoordelijkheid door alle betrokken partners gewerkt wordt aan een verdere
concretisering. http://www.standaard.be/cnt/dmf20131001_00769516
Dus samenzitten en praten en ook effectief beslissen is de boodschap.
Oorspronkelijk was er de visie van Frank Vandenbroucke (vorige
minister van onderwijs)
Ook hier
was reeds sprake van een verbetering van het statuut van zij-instromers. Zie p
56. Er was sprake van de mogelijkheid om anciënniteit over te nemen in bepaalde
gevallen. Dit zorgt voor een nuttige expertise en creërt ook een
bijkomende dynamiek en draagt bij tot de verbreding van het netwerk van de
school. Het gaat hier evenwel
niet over elke vorm van professionele ervaring.
Nu is er
het masterplan van Pascal Smet (huidige minister van onderwijs)
De maatregel die ik gekozen heb betreft de aansluiting
onderwijs en arbeidsmarkt.
Het bevorderen van zij‐instroom zowel door een erkenning van de
verworven competenties alsook een pecuniaire vertaling daarvan .
De
bedoeling van de minister met deze maatregel is om het lerarentekort zo goed
mogelijk op te vangen. Dit kan hij doen door de
zij-instroom aantrekkelijker te maken. Dit doet hij door de verworven
competenties te erkennen en er een vergoeding tegenover te plaatsen. De erkenning van verworven competenties geeft iemand
de mogelijkheid om zijn kennen, kunnen en attitudes te laten erkennen,
onafhankelijk van de context waarin hij deze kennis, vaardigheden en attitudes
verwierf. Zo worden nieuwe doelgroepen aangesproken.
Het
loonverschil mag niet onrechtvaardig groot zijn vergeleken met wie al jaren
voor de klas staat. En ook zij-instromers moet je werkzekerheid kunnen bieden. Wie van de privésector overstapt naar het onderwijs
zal binnenkort tot 20 jaar anciënniteit kunnen meenemen. http://www.vandaag.be/binnenland/127110_tot-20-jaar-ancienniteit-voor-wie-naar-het-onderwijs-overstapt.html
Dit zou voor meer zij-instromers
moeten zorgen. Vroeger kon dit enkel voor de technische en praktische vakken
met een maximum van 10 jaar. Nu zal dit uitgebreid worden tot alle vakken in
alle onderwijsniveaus. Scholen moeten makkelijker mensen kunnen aantrekken
die buiten het onderwijs vaak interessante ervaringen hebben opgedaan. Die
mensen stappen vaak niet in het onderwijs omdat ze hun opgebouwde anciënniteit
verliezen. http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/Onderwijs/article/detail/1646727/2013/06/05/Tot-twintig-jaar-ancienniteit-voor-overstap-naar-onderwijs.dhtml
Deze maatregel dient om
de drempel, dat ze financieel zwaar moeten inleveren bij de keuze voor het
onderwijs, te verminderen. De minister stelde “we
zullen procedures uitwerken om de kwaliteit te bewaken en erop toe te zien dat
zij-instromers pedagogisch ondersteund worden.” Voor de nuttige ervaring komen
de diensten in aanmerking die een personeelslid van het onderwijs als werknemer
of als zelfstandige heeft uitgeoefend buiten het onderwijs. De nuttige ervaring zal
in aanmerking komen voor de berekening van de geldelijke anciënniteit. Dit alles zal het
veel aantrekkelijker maken voor de zij-instromers die vaak een groot financieel
verlies leiden . Dit zal zorgen dat meer mensen naar het
onderwijs gaan, ook diegenen die momenteel afgeschrikt zijn door hun sterk
dalende inkomsten. Hun ervaring en
expertise kan een belangrijke meerwaarde betekenen voor het
onderwijslandschap. De onderwijsminister Pascal Smet
wil dat nog deze legislatuur geregeld zien. http://www.klasse.be/leraren/35439/overstap-van-prive-naar-onderwijs-wordt-aantrekkelijker/#.UjjKYtK-0k0
Ik
ben een grote voorstander van de overdracht van anciënniteit. De zij-instromers hebben immers een groot
verlies als de anciënniteit niet in rekening wordt gebracht. Dit zal hen vaak
afschrikken, ze willen graag in het onderwijs maar beseffen dat ze financieel
veel minder zullen verdienen en dat dat problemen kan opleveren vb ivm de
afbetaling van een huis. Dit zijn zaken waar de zij-instromers mee te maken
hebben aangezien ze ouder zijn. Ik weet dat er heel veel mensen tegen deze
regel zijn maar ik ben voor en niet alleen omdat ikzelf een zij-instromer ben. Met
deze maatregel zullen veel mensen de stap zetten en dat kan alleen ten goede komen
van het onderwijs. Zij-instromers hebben veel meer kennis van de privé, van de
eisen die daar gesteld worden, ... Door zelf in het onderwijs te gaan kunnen ze
zich daar veel meer op richten. Ze weten wat de vereisten zijn voor jonge
beginners in de privé en kunnen dan ook zorgen dat voor deze vereiste
kwaliteiten wordt gezorgd in het onderwijs. Zo is de breuk tussen het onderwijs
en de bedrijfswereld kleiner en zullen bijgevolg de leerlingen beter voorbereid
zijn. Dit zal zorgen
voor een betere verhouding met de arbeidsmarkt door een betere afstemming op de
noden van de arbeidsmarkt.
Ik
ben het niet eens met het standpunt van Carl Van Keirsbilck zoals hij
het voorstelt in het artikel. http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/strenge-toelatingsvoorwaarden-geeft-betere-leerkrachten Volgens hem kunnen zij-instromers
negatieve gevolgen hebben op langere termijn. Hij stelt dat dit wijst op het
feit dat leraar zijn eigenlijk maar een koud kunstje is, dit vind ik volledig
verkeerd. We moeten er wel voor bijstuderen en financieel veel voor inleveren.
Dit wil zeggen dat het een zeer weloverwogen keuze is. Volgens hem is het niet
zonder risico voor de kwaliteit van ons onderwijs. Daar heb ik juist een
tegenovergestelde mening en kan het enkel een groot
voordeel zijn voor het onderwijs mensen te hebben die een band hebben gehad met
de privé. Ze zijn veel beter op de hoogte van
de vereisten en kunnen de relatie tussen de arbeidsmarkt en de scholen veel
beter inschatten. Ik ben het wel eens met hem dat het belangrijk is te peilen
naar de motivatie. Maar die is juist veel groter bij de zij-instromers wat hij blijkbaar
niet wil inzien. Het is niet omdat de keuze voor het onderwijs pas later valt
dat ze moet gezien worden als een tweede keus. Dat is niet zo want anders
zouden we blijven waar we zijn. Soms wordt een keuze pas later in het leven
gemaakt door de omstandigheden of gewoon omdat je op 23 jaar niet klaar was
voor dat beroep maar dat je je nu rijp voelt om de stap te zetten. U mag ook
niet vergeten dat het onderwijs heel veel veranderd is. Ikzelf was vroeger niet
geïnteresseerd omdat ik dacht dat het altijd hetzelfde vak geven met hetzelfde
boek, dat er heel weinig vrijheid was. Nu is dat echter veel veranderd. De
leerkrachten kunnen hun lessen zelf invullen. Ze moeten hun natuurlijk aan de
leerdoelstellingen houden maar hebben een grote vrijheid in hun keuze hoe ze
dat gaan doen.
Bart De Wever verklaart in een artikel van Knack dat
hij voor het versterken van de zij-instroom bij de leerkrachten is. Zo werkt
hij het pijnpunt van het lerarentekort weg en bewaakt hij de kwaliteit van het
onderwijs. http://www.knack.be/nieuws/belgie/bart-de-wever-de-kwaliteit-van-het-onderwijs-bewaken/article-normal-96705.html
Dat de
leraren streng moeten geselecteerd worden daar ben ik het volledig mee eens.
Volgens mij zal dit een voordeel zijn voor de zij-instromers, door hun
ervaring. Hier is een vb van iemand die jaren in een bank heeft gewerkt en dan
de overstap naar het onderwijs maakte.
Ik ben ook een voorstander van de permanente vorming van
leraren, zowel voor de zij-instromers als voor de andere. Er wordt ook gesteld dat er meer aandacht moet
zijn voor de praktijk. Dit zal volgens mij automatisch het geval zijn
voor de zij-instromers. Aangezien
zij een veel beter beeld hebben wat in de praktijk wordt verwacht. http://www.klasse.be/leraren/37477/goede-leraren-cruciaal/#.Ukw6MNK-0k0
http://www.klasse.be/leraren/23407/mannen-geven-minder-betuttelend-les/#.UkxAUtK-0k0 “Zij-instromers brengen
de werkelijkheid binnen de schoolmuren. Ze nemen meer praktijkvoorbeelden
mee dan de collega’s die gewoon een opleiding volgden. Maar op het vlak van
lesgeven leer ik ook bij van hen. Leerlingen merken dat. Ik volg de nieuwste
ontwikkelingen op technologisch vlak en pak daarmee uit in de klas. Dan valt
hun mond open. Fantastisch.”
Zij-instromers
brengen het ideeëngoed van de bedrijfscultuur mee naar de school. Rendement en
teamwork staan daarbij centraal. Dat heeft een enorm positieve invloed op de
vakgroepwerking, hun betrokkenheid bij de school is groot. Zij-instromers hebben
andere beweegredenen dan in hun vorig werk om goed te presteren, geld verdienen,
prestige en macht horen daar niet bij. Maar het gevoel zinvol bezig te zijn, en
relatief zelfstandig, concrete resultaten boeken met mensen, boeit. Het geeft
enorm veel voldoening om jongeren te motiveren en hun eigenwaarde op te
krikken. De uitdaging ligt nu vooral op sociaal vlak.
Mensen
in het onderwijs hebben een heel brede interesse en stielkennis. Zij-instromers
kunnen een persoonlijke toets geven aan het schoolleven door hun ervaring in de
bedrijfswereld. Het is verrijkend voor de leerlingen om een combinatie te
hebben van leerkrachten die de zaken vanuit verschillende standpunten en
achtergronden bekijken.
Dit verwoordt
zeer goed waarom zij-instromers naar het
onderwijs overstappen. Het zijn altijd zeer weloverwogen keuzes.
Er zijn mensen
voor en tegen de zij-instromers. Verschillende leerkrachten vinden de overname
van de ancienniteit geen goed idee met als argument dat zij dat ook niet hebben
als ze overstappen naar de privé. Als je van werk verandert in de privé wordt
je anciënniteit overgenomen ook al is je werk niet helemaal hetzelfde. Dus dat
zou in het onderwijs ook moeten. Het is niet meer zoals vroeger dat eens je aan
een werk begint je daar waarschijnelijk ook zal eindigen. Tegenwoordig is er
veel meer beweging. En als de anciënniteit dan niet in rekening wordt gebracht
zou dat een grote rem stellen op het wisselen van jobs. De meeste jonge mensen in
de privé die ik ken blijven geen 5 jaar op hetzelfde werk. Of ze maken
promotie, of ze wisselen van job.
Een
zij-instromer heeft veel voordelen voor de school. Ze hebben de overstap naar
het onderwijs gemaakt uit volle overtuiging. Dit zal zorgen voor een
grote betrokkenheid die zowel de collega’s, de leerlingen als de ouders voelen.
Binnen een schoolteam kan de variatie van achtergronden een
groot voordeel betekenen. De zij-instromers hebben een andere achtergrond en
kunnen daardoor een zeer verfrissende inbreng hebben. Zij-instromers zijn
bewuste , geïnteresseerde kennisverwervers. Een zij-instromer heeft al een
zekere levenservaring die kan helpen bij het lesgeven en omgaan
met leerlingen.
Ik verwijs
hier naar een nederlandse site http://www.wordleraarinhetvo.nl/info-voor-schoolleiders/lerarentekorten-opheffen-verhalen-uit-de-praktijk/lerarentekort-opgelost-met-zij-instroom/ Als u daar klikt op bekijk de film
“goede zij-instromers zijn een verrijking voor het onderwijs” van Peter
Vijverberg, je vindt hem terug bij de ervaringsverhalen. Hij schetst een heel
juist beeld ivm de zij-instromers.
Bronnenlijst
- http://www.s-p-a.be/artikel/ik-ben-niet-bang-voor-mijn-rapport/
- http://www.openvld.be/News.aspx?nid=5e208b29-a129-4bd9-843e-d5ecf53e7372&id=4e92ca7c-a73a-471a-a9ba-95816cb765ec#anchor
- http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/onderwijshervorming/130603_onderwijs_COC
- http://www.standaard.be/cnt/dmf20131001_00769516
- http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/2009/bijlagen/0424-visienota-SO.pdf
- http://www.vlaamsparlement.be/vp/pdf/20122013/masterplan_hervorming_so.pdf
- http://image.issuu.com/111209152100-f105c572e2554b1da15826ce9f49fb26/jpg/page_42_thumb_large.jpg
- http://www.vandaag.be/binnenland/127110_tot-20-jaar-ancienniteit-voor-wie-naar-het-onderwijs-overstapt.html
- http://www.klasse.be/leraren/28581/ancienniteit-voor-zij-instromers/#.Ukw-vtK-0k0
- http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/Onderwijs/article/detail/1646727/2013/06/05/Tot-twintig-jaar-ancienniteit-voor-overstap-naar-onderwijs.dhtml
- http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/Onderwijs/article/detail/1602886/2013/03/25/Dertigers-beginnen-steeds-vaker-lerarenopleiding-maar-behalen-vaak-geen-diploma.dhtml
- http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/strenge-toelatingsvoorwaarden-geeft-betere-leerkrachten
- http://www.knack.be/nieuws/belgie/bart-de-wever-de-kwaliteit-van-het-onderwijs-bewaken/article-normal-96705.html
- http://www.klasse.be/leraren/28214/van-financiele-bank-naar-schoolbank/#.Ukw_b9K-0k0
- http://www.klasse.be/leraren/37477/goede-leraren-cruciaal/#.Ukw6MNK-0k0
- http://www.klasse.be/leraren/23407/mannen-geven-minder-betuttelend-les/#.UkxAUtK-0k0
- http://www.klasse.be/archief/het-carrierebeest-wil-naar-de-klas/
- http://www.wordleraarinhetvo.nl/info-voor-schoolleiders/lerarentekorten-opheffen-verhalen-uit-de-praktijk/lerarentekort-opgelost-met-zij-instroom/
Uitgebreide bronnenlijst!
BeantwoordenVerwijderenKritische blik op deze artikel, goed zo.