donderdag 3 oktober 2013

Het bevorderen van zij-instroom zowel door een erkenning van de verworven competenties alsook de pecuniaire vertaling daarvan.

Ook hier blijkt weer eens de onenigheid tussen de verschillende politieke partijen !
Nochtans is het een thema wat voor iedereen belangrijk is en de partijpolitiek overstijgt. Ik kan niet begrijpen dat voor een belangrijke beslissing als deze, de politieke onenigheden weer de kop opsteken. Kunnen ze dan nooit samenwerken? Ze willen toch allemaal het beste voor onze leerlingen. Het masterplan zoals het nu voorligt, biedt perspectieven, maar vraagt dat er met zin voor verantwoordelijkheid door alle betrokken partners gewerkt wordt aan een verdere concretisering. http://www.standaard.be/cnt/dmf20131001_00769516 Dus samenzitten en praten en ook effectief beslissen is de boodschap.

Oorspronkelijk was er de visie van Frank Vandenbroucke (vorige minister van onderwijs)
Ook hier was reeds sprake van een verbetering van het statuut van zij-instromers. Zie p 56. Er was sprake van de mogelijkheid om anciënniteit over te nemen in bepaalde gevallen. Dit zorgt voor een nuttige expertise en creërt ook een bijkomende dynamiek en draagt bij tot de verbreding van het netwerk van de school. Het gaat hier evenwel niet over elke vorm van professionele ervaring.

Nu is er het masterplan van Pascal Smet (huidige minister van onderwijs)
De maatregel die ik gekozen heb betreft de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt.


Het bevorderen van zijinstroom zowel door een erkenning van de
verworven competenties alsook een pecuniaire vertaling daarvan .

De bedoeling van de minister met deze maatregel is om het lerarentekort zo goed mogelijk op te vangen. Dit kan hij doen door de zij-instroom aantrekkelijker te maken. Dit doet hij door de verworven competenties te erkennen en er een vergoeding tegenover te plaatsen. De erkenning van verworven competenties geeft iemand de mogelijkheid om zijn kennen, kunnen en attitudes te laten erkennen, onafhankelijk van de context waarin hij deze kennis, vaardigheden en attitudes verwierf. Zo worden nieuwe doelgroepen aangesproken.






Het loonverschil mag niet onrechtvaardig groot zijn vergeleken met wie al jaren voor de klas staat. En ook zij-instromers moet je werkzekerheid kunnen bieden. Wie van de privésector overstapt naar het onderwijs zal binnenkort tot 20 jaar anciënniteit kunnen meenemen. http://www.vandaag.be/binnenland/127110_tot-20-jaar-ancienniteit-voor-wie-naar-het-onderwijs-overstapt.html
Dit zou voor meer zij-instromers moeten zorgen. Vroeger kon dit enkel voor de technische en praktische vakken met een maximum van 10 jaar. Nu zal dit uitgebreid worden tot alle vakken in alle onderwijsniveaus. Scholen moeten makkelijker mensen kunnen aantrekken die buiten het onderwijs vaak interessante ervaringen hebben opgedaan. Die mensen stappen vaak niet in het onderwijs omdat ze hun opgebouwde anciënniteit verliezen. http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/Onderwijs/article/detail/1646727/2013/06/05/Tot-twintig-jaar-ancienniteit-voor-overstap-naar-onderwijs.dhtml

Deze maatregel dient om de drempel, dat ze financieel zwaar moeten inleveren bij de keuze voor het onderwijs, te verminderen. De minister stelde “we zullen procedures uitwerken om de kwaliteit te bewaken en erop toe te zien dat zij-instromers pedagogisch ondersteund worden.” Voor de nuttige ervaring komen de diensten in aanmerking die een personeelslid van het onderwijs als werknemer of als zelfstandige heeft uitgeoefend buiten het onderwijs. De nuttige ervaring zal in aanmerking komen voor de berekening van de geldelijke anciënniteit. Dit alles zal het veel aantrekkelijker maken voor de zij-instromers die vaak een groot financieel verlies leiden. Dit zal zorgen dat meer mensen naar het onderwijs gaan, ook diegenen die momenteel afgeschrikt zijn door hun sterk dalende inkomsten. Hun ervaring en expertise kan een belangrijke meerwaarde betekenen voor het onderwijslandschap. De  onderwijsminister Pascal Smet wil dat nog deze legislatuur geregeld zien. http://www.klasse.be/leraren/35439/overstap-van-prive-naar-onderwijs-wordt-aantrekkelijker/#.UjjKYtK-0k0
Ik ben een grote voorstander van de overdracht van anciënniteit.  De zij-instromers hebben immers een groot verlies als de anciënniteit niet in rekening wordt gebracht. Dit zal hen vaak afschrikken, ze willen graag in het onderwijs maar beseffen dat ze financieel veel minder zullen verdienen en dat dat problemen kan opleveren vb ivm de afbetaling van een huis. Dit zijn zaken waar de zij-instromers mee te maken hebben aangezien ze ouder zijn. Ik weet dat er heel veel mensen tegen deze regel zijn maar ik ben voor en niet alleen omdat ikzelf een zij-instromer ben. Met deze maatregel zullen veel mensen de stap zetten en dat kan alleen ten goede komen van het onderwijs. Zij-instromers hebben veel meer kennis van de privé, van de eisen die daar gesteld worden, ... Door zelf in het onderwijs te gaan kunnen ze zich daar veel meer op richten. Ze weten wat de vereisten zijn voor jonge beginners in de privé en kunnen dan ook zorgen dat voor deze vereiste kwaliteiten wordt gezorgd in het onderwijs. Zo is de breuk tussen het onderwijs en de bedrijfswereld kleiner en zullen bijgevolg de leerlingen beter voorbereid zijn. Dit zal zorgen voor een betere verhouding met de arbeidsmarkt door een betere afstemming op de noden van de arbeidsmarkt.

Ik ben het niet eens met het standpunt van Carl Van Keirsbilck zoals hij het voorstelt in het artikel. http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/strenge-toelatingsvoorwaarden-geeft-betere-leerkrachten Volgens hem kunnen zij-instromers negatieve gevolgen hebben op langere termijn. Hij stelt dat dit wijst op het feit dat leraar zijn eigenlijk maar een koud kunstje is, dit vind ik volledig verkeerd. We moeten er wel voor bijstuderen en financieel veel voor inleveren. Dit wil zeggen dat het een zeer weloverwogen keuze is. Volgens hem is het niet zonder risico voor de kwaliteit van ons onderwijs. Daar heb ik juist een tegenovergestelde mening en kan het enkel een groot voordeel zijn voor het onderwijs mensen te hebben die een band hebben gehad met de privé. Ze zijn veel beter op de hoogte van de vereisten en kunnen de relatie tussen de arbeidsmarkt en de scholen veel beter inschatten. Ik ben het wel eens met hem dat het belangrijk is te peilen naar de motivatie. Maar die is juist veel groter bij de zij-instromers wat hij blijkbaar niet wil inzien. Het is niet omdat de keuze voor het onderwijs pas later valt dat ze moet gezien worden als een tweede keus. Dat is niet zo want anders zouden we blijven waar we zijn. Soms wordt een keuze pas later in het leven gemaakt door de omstandigheden of gewoon omdat je op 23 jaar niet klaar was voor dat beroep maar dat je je nu rijp voelt om de stap te zetten. U mag ook niet vergeten dat het onderwijs heel veel veranderd is. Ikzelf was vroeger niet geïnteresseerd omdat ik dacht dat het altijd hetzelfde vak geven met hetzelfde boek, dat er heel weinig vrijheid was. Nu is dat echter veel veranderd. De leerkrachten kunnen hun lessen zelf invullen. Ze moeten hun natuurlijk aan de leerdoelstellingen houden maar hebben een grote vrijheid in hun keuze hoe ze dat gaan doen.

Bart De Wever verklaart in een artikel van Knack dat hij voor het versterken van de zij-instroom bij de leerkrachten is. Zo werkt hij het pijnpunt van het lerarentekort weg en bewaakt hij de kwaliteit van het onderwijs. http://www.knack.be/nieuws/belgie/bart-de-wever-de-kwaliteit-van-het-onderwijs-bewaken/article-normal-96705.html

Dat de leraren streng moeten geselecteerd worden daar ben ik het volledig mee eens. Volgens mij zal dit een voordeel zijn voor de zij-instromers, door hun ervaring. Hier is een vb van iemand die jaren in een bank heeft gewerkt en dan de overstap naar het onderwijs maakte.
Ik ben ook een voorstander van de permanente vorming van leraren, zowel voor de zij-instromers als voor de andere. Er wordt ook gesteld dat er meer aandacht moet zijn voor de praktijk. Dit zal volgens mij automatisch het geval zijn voor de zij-instromers. Aangezien zij een veel beter beeld hebben wat in de praktijk wordt verwacht. http://www.klasse.be/leraren/37477/goede-leraren-cruciaal/#.Ukw6MNK-0k0

http://www.klasse.be/leraren/23407/mannen-geven-minder-betuttelend-les/#.UkxAUtK-0k0Zij-instromers brengen de werkelijkheid binnen de schoolmuren. Ze nemen meer praktijkvoorbeelden mee dan de collega’s die gewoon een opleiding volgden. Maar op het vlak van lesgeven leer ik ook bij van hen. Leerlingen merken dat. Ik volg de nieuwste ontwikkelingen op technologisch vlak en pak daarmee uit in de klas. Dan valt hun mond open. Fantastisch.”

Zij-instromers brengen het ideeëngoed van de bedrijfscultuur mee naar de school. Rendement en teamwork staan daarbij centraal. Dat heeft een enorm positieve invloed op de vakgroepwerking, hun betrokkenheid bij de school is groot. Zij-instromers hebben andere beweegredenen dan in hun vorig werk om goed te presteren, geld verdienen, prestige en macht horen daar niet bij. Maar het gevoel zinvol bezig te zijn, en relatief zelfstandig, concrete resultaten boeken met mensen, boeit. Het geeft enorm veel voldoening om jongeren te motiveren en hun eigenwaarde op te krikken. De uitdaging ligt nu vooral op sociaal vlak.
Mensen in het onderwijs hebben een heel brede interesse en stielkennis. Zij-instromers kunnen een persoonlijke toets geven aan het schoolleven door hun ervaring in de bedrijfswereld. Het is verrijkend voor de leerlingen om een combinatie te hebben van leerkrachten die de zaken vanuit verschillende standpunten en achtergronden bekijken.
Dit verwoordt  zeer goed waarom zij-instromers naar het onderwijs overstappen. Het zijn altijd zeer weloverwogen keuzes.

Er zijn mensen voor en tegen de zij-instromers. Verschillende leerkrachten vinden de overname van de ancienniteit geen goed idee met als argument dat zij dat ook niet hebben als ze overstappen naar de privé. Als je van werk verandert in de privé wordt je anciënniteit overgenomen ook al is je werk niet helemaal hetzelfde. Dus dat zou in het onderwijs ook moeten. Het is niet meer zoals vroeger dat eens je aan een werk begint je daar waarschijnelijk ook zal eindigen. Tegenwoordig is er veel meer beweging. En als de anciënniteit dan niet in rekening wordt gebracht zou dat een grote rem stellen op het wisselen van jobs. De meeste jonge mensen in de privé die ik ken blijven geen 5 jaar op hetzelfde werk. Of ze maken promotie, of ze wisselen van job.

Een zij-instromer heeft veel voordelen voor de school. Ze hebben de overstap naar het onderwijs gemaakt uit volle overtuiging. Dit zal zorgen voor een grote betrokkenheid die zowel de collega’s, de leerlingen als de ouders voelen. Binnen een schoolteam kan de variatie van achtergronden een groot voordeel betekenen. De zij-instromers hebben een andere achtergrond en kunnen daardoor een zeer verfrissende inbreng hebben. Zij-instromers zijn bewuste , geïnteresseerde kennisverwervers. Een zij-instromer heeft al een zekere levenservaring die kan helpen bij het lesgeven en omgaan met leerlingen.

Ik verwijs hier naar een nederlandse site http://www.wordleraarinhetvo.nl/info-voor-schoolleiders/lerarentekorten-opheffen-verhalen-uit-de-praktijk/lerarentekort-opgelost-met-zij-instroom/ Als u daar klikt op bekijk de film “goede zij-instromers zijn een verrijking voor het onderwijs” van Peter Vijverberg, je vindt hem terug bij de ervaringsverhalen. Hij schetst een heel juist beeld ivm de zij-instromers.

Bronnenlijst
  1. http://www.s-p-a.be/artikel/ik-ben-niet-bang-voor-mijn-rapport/
  2. http://www.openvld.be/News.aspx?nid=5e208b29-a129-4bd9-843e-d5ecf53e7372&id=4e92ca7c-a73a-471a-a9ba-95816cb765ec#anchor
  3. http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/onderwijshervorming/130603_onderwijs_COC
  4. http://www.standaard.be/cnt/dmf20131001_00769516
  5. http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/2009/bijlagen/0424-visienota-SO.pdf
  6. http://www.vlaamsparlement.be/vp/pdf/20122013/masterplan_hervorming_so.pdf
  7. http://image.issuu.com/111209152100-f105c572e2554b1da15826ce9f49fb26/jpg/page_42_thumb_large.jpg
  8. http://www.vandaag.be/binnenland/127110_tot-20-jaar-ancienniteit-voor-wie-naar-het-onderwijs-overstapt.html
  9. http://www.klasse.be/leraren/28581/ancienniteit-voor-zij-instromers/#.Ukw-vtK-0k0
  10. http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/Onderwijs/article/detail/1646727/2013/06/05/Tot-twintig-jaar-ancienniteit-voor-overstap-naar-onderwijs.dhtml
  1. http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/Onderwijs/article/detail/1602886/2013/03/25/Dertigers-beginnen-steeds-vaker-lerarenopleiding-maar-behalen-vaak-geen-diploma.dhtml
  2. http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/strenge-toelatingsvoorwaarden-geeft-betere-leerkrachten
  3. http://www.knack.be/nieuws/belgie/bart-de-wever-de-kwaliteit-van-het-onderwijs-bewaken/article-normal-96705.html
  4. http://www.klasse.be/leraren/28214/van-financiele-bank-naar-schoolbank/#.Ukw_b9K-0k0
  5. http://www.klasse.be/leraren/37477/goede-leraren-cruciaal/#.Ukw6MNK-0k0
  6. http://www.klasse.be/leraren/23407/mannen-geven-minder-betuttelend-les/#.UkxAUtK-0k0
  7. http://www.klasse.be/archief/het-carrierebeest-wil-naar-de-klas/
  8. http://www.wordleraarinhetvo.nl/info-voor-schoolleiders/lerarentekorten-opheffen-verhalen-uit-de-praktijk/lerarentekort-opgelost-met-zij-instroom/


1 opmerking: